Excalibur- Almaz ujawnia architekturę statku księżycowego.

Wpis jest kontynuacją wątku podejmującego działalność i plany firmy Excalibour- Almaz. Jeżeli nie jesteś w temacie zacznij od początku:  1. „Postsowiecka stacja wojskowa hotelem na orbicie”  oraz 2. „Stacją orbitalną na Księżyc”

Grafiki umieszczone zostały za wiedzą i zgodą EA.

Dane z http://www.space.com/16367-private-moon-missions-excalibur-almaz.html

Orland Krzyżanowski

Pojawiły się nowe informacje w sprawie planów wysłania załogowej misji księżycowej przez firmę Excalibour- Ałmaz. . Kontynuując ten niesamowicie ciekawy oraz moim subiektywnym zdaniem nierealny do wykonania w zapowiedzianym czasie pomysł przedstawiam proponowany wygląd statku.

Jak widać na grafice wprowadzającej zaproponowane zostało połączenie obydwu posiadanych stacji Ałmaz w jeden kompleks co dałoby całkiem pokaźny pojazd. Zasadniczo byłby to największy załogowy statek kosmiczny który opuściłby niską orbitę ziemską i dawałby pewien przedsmak przyszłych misji w głęboki kosmos. (wszyscy zdajemy sobie sprawę, że do budowanych w tym celu statków Orion i tak będzie trzeba dodać jakiś habitat, gdyż jego zdolność do lotu w głęboki kosmos polega głównie na możliwości powrotu z niego na Ziemię a nie przebywania w nim przez kilka miesięcy) W projekcie rosyjskim taka operacja zapewniłaby miejsce dla sześciu kosmonautów, jednak EA deklaruje pięć osób na pokładzie. Załoga zostałaby wysłana dwoma kapsułami VA i zadokowała w portach cumowniczych na końcach każdej ze stacji. W ten sposób poradzono sobie z długim czasem osiągnięcia największego zbliżenia do Księżyca (nie zapominajmy, że mówimy o przelocie a nie o lądowaniu). Z najnowszych informacji wynika że miejscem tym byłby punkt libracyjny L2 w układzie Ziemia- Księżyc. Firma zaproponowała też dodatkową możliwość umieszczenia tam satelitów jeżeli znalazłby się chętny inwestor.

Inną ciekawostką jest kwestia która spotkała się z moim dużym sceptycyzmem. Mianowicie wielokrotne mijanie pasów radiacyjnych w trakcie stopniowego podnoszenia orbity bo najprawdopodobniej w ten sposób się to odbędzie. „Silniki elektryczne” o których wspomniałem we wcześniejszym wpisie mają być napędem jonowym (silniki Halla). Patent znany i szeroko stosowany od lat 70tych z tym, że ze względu na małą siłę ciągu głównie jako silniki korekcyjne w satelitach geostacjonarnych albo przy wieloletnich misjach głębokiego kosmosu. Zastosowanie ich do napędu dwóch połączonych ze sobą stacji to mistrzostwo świata ale być może jest coś o czym jeszcze nie wiemy. W ten sposób czy inny tak to wygląda na chwilę obecną. Teraz pora na prawdziwy rodzynek który zrobił na mnie największe wrażenie jakkolwiek tym razem bardzo pozytywne. Stacja będzie wyposażona w aktywny system przeciwdziałania promieniowaniu kosmicznemu! Określiłem to w ten sposób chcąc uniknąć określenia „pola siłowego”, które moim zdaniem idealnie pasowałoby do idei. W momencie pojawienia się niebezpieczeństwa w postaci przelotu przez obszary niebezpiecznie stacja przesłałaby prąd elektryczny przez obwody elektryczne które pokrywałyby jej kadłub. W taki sposób naładowane cząsteczki spotkałyby się z polem magnetycznym stacji i zostałyby skierowane w inną stronę. I to jest idea przy której pomyślałem sobie…a może jednak mówią poważnie z tym lotem na Księżyc?

Advertisements

Informacje Orland Krzyżanowski
Witam na blogu tematycznym poświęconemu historii załogowej astronautyki. Wpisy będą miały charakter artykułów z zachowaniem poprawności formalnej w postaci podania źródeł bądź przypisów w wypadku korzystania z czyjejś pracy. W polskojęzycznym internecie nie ma wielu stron traktujących wybrane zagadnienia szczegółowo a dotyczących mniej znanych zagadnień w postaci koncepcji i różnych studiów dotyczących eksploracji przestrzeni kosmicznej w przeszłości.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: